Search This Blog

Sunday, August 24, 2008

Aroma Untuk Rumah Baru

Been very busy with the 2 days GAHP seminar at Dynasty hotel.

This morning received this email massage asking for some informations on Aroma usage in a new BH. The question was in Bahasa so I replied in Bahasa:

Mr C,

1. Aroma jenis-jenis mana digunakan untuk RBW baru?

Sebaik nya aroma rumah baru ada tiga macam. Untuk Lantai, Dinding dan Siling.


2. Apakah kergunaannya ?

Tujuan aroma adalah untuk:

a) Untuk rumah baru adalah bagi menurun bahu simen.
b) Untuk bikin rumah baru bau sebagai rumah yang sudah diduduki banyak burung. Ini akan bikin burung rasa aman.
c) Untuk tarik burung ke rumah burung anda dan pusing2 di atas bumbung rumah baru.
d) Untuk tarik burung sepaya cepat masuk ke dalam rumah baru.
e) Untuk memberahi burung supaya cepat kawin atau cari rakan untuk kawin (cara burung). Kalau mereka kawin baru mereka nak buat sarang.

3. Perlukah najis walit dimasukan ke RBW yang baru atau hanya Aroma sahaja?

Najis burung adalah salah satu bahan aroma yang digunakan di atas lantai rumah burung. Selalu nya ianya digunakan bersama dengan aroma yang lain, umpamanya aroma syntatic yang dicampur oleh manusia. Guna kedua2 nya dan mesti peka bagaimana nak gunakan nya.
Najis boleh bertahan 6 bulan dan mesti di tukar baru. Aroma didinding perlu disembur setiap bulan.
Aroma disiling patut di adu dengan humidifier dan disembur setiap hari satu atau dua kali. Sapu di beberapa tempat siling (cuba dulu) sebulan sekali.

4. Berapa sukatan yang perlu digunakan Aroma atau Najis walit ?

Kalau boleh, anda patut dapatkan dalam 50 kilo najis burung dan taruh dalam beberapa bekas plastic dan agih didalam setiap lantai rumah burung di bahagian tepi dinding dan tengah. Bagi aroma systatic, anda patut sembor, guna pump sembor, kedinding 50 cm bawah nesting plank. Satu botol 1.5 liter bagi satu tingkat rumah yang berkuran 20X70 kaki. Semboran patut dilakukan setiap bulan sekali.
Bagi campuran dengan air semburan dari humidifier, cuma campur dalam 100 ml setiap minggu.
Untuk siling guna sedikit dahulu dan sekiranya terbukti ada tahi burung banyak dibawah siling yang di pilih, baru guna berlebihan sedikit. Dalam 50 ml disapu bagi permulaan di papan.

5. Dimanakah boleh beli dan berapakah harga?

Saya ada simpan beberapa botol aroma syntatic. Untuk najis kena tunggu. Harga, aroam syntatic harganya rm150 sebotol 1.5 liter (untuk rumah baru). Untuk rumah lama aroma syntatic lebih murah dalam rm120 sebotol. Najis dalam 80 ringgit seguni 50 kilo tertakluk ada orang yang nak jual. Aroma siling dan semburan harga nya 100 ringgit bagi satu liter. Minima 5 liter sebotol.

6. Adakah bahan yang digunakan selamat takut juga?
Bahan aroma systatic ini adalah selamat bagi penguna, Bagaimanapun saya syorkan masa buat semburan please pakai tudung hidung anda.

7. Adakah suara mp3 dari pen driver sudah baleh atau suara yang mengunakan suara DVD atau CD lebih baik?

Sekarang ini saya lebih cenderong dalam mengguna memory kad dari pen drive atau CD. Ianya lebih bagus dan tidat terlekat2 dan lebih murah dari pen drive. Jadi kamu cuma beli player yang ada tiga dalam satu. Ada satu jenis player di Gedung Tesco dengan harga 149 ringgit. Beli amplifier untuk digabung. Harga amplifier tak lebih dari 200 ringgit sahaja. Kalau nak saya siapkan suara dalam dan luar dalam memory kad,boleh. Harga setiap satu suara adalah 250 ringgit tidak termasuk memory kad (rm 30).

Terima Kasih dan selamat maju jaya dalam venture rumah burung kamu.


I hope you might learn something from this email reply to Mr.C

If you do have any quiries, just drop an email or sms to harryswiftlet@yahoo.com or sms to 017 755 1318.

No comments: